lördag 27 november 2010

Träningsmängd i vintertid

Kommer du ihåg den lilla historien om solen och vinden som slår vad om vem som snabbast kan få kläderna av mannen? Likt den stretande mannen som håller allt hårdare om sina kläder ju mer vinden blåser, ska jag genomföra löpningen i vinter. Håll i hatten!

I förmiddags stundade veckans långpass. Nattens snöfall bäddade för en fluffig skogstur. Allt var begravt i ett luftigt snötäcke som såg vackert och inbjudande ut, likväl bjöd på tuff träning. Det är mysigt med riktig vinter.

Genom att ta små steg fick jag fäste så pass att jag tog mig framåt i lössnön, men lufsandet frestade på och påkarna blev allt mörare under rundans gång. Efter 1 timma och 53 minuter återvände jag in i värmen. Dagens långkörare i Narnia-marker låter hurtig, kanske du tycker, och får intryck av att löpningen flyter på, men jag ska bekänna att det tar emot att trä på löpmunderingen och ta det stora klivet över den mentala tröskeln.

Motivationssvackan går att relatera till att målbilden är mindre utmanande så här under eftersäsongen jämfört med under tävlingssäsongen. När motivationen avtar är det lätt att skylla på vintersolens bleka strålar, den bitande kylan, det kompakta mörkret eller underlaget som växlar mellan modd och isgata. Dessa hinder kan få även den enträgnaste ultradistansare och tillika hårdhudade norrlänning att välja att kura i värmen inomhus.

Kommande veckas mål är satt till 60 km, och kommer att gälla året ut. Därefter lägger jag i en högre växel igen. Den här målbilden är realistisk och till och med trygg - vilket garanterar att man når fram - särskilt med utgångspunkt från toppmånaderna april till och med september, där en typisk vecka innehöll runt 9 mil.

Gymmet kan förstås bli en tillflyktsort när Kung Bore håller oss i sitt frostiga grepp. Så är det för mig också, jag tar till skadeförebyggande styrketräning och enstaka intervall- och tempopass på löpband. Styrketräningen ger utdelning. Efter ett par månader med allsköns ben- och bålstabi-litetsövningar känns knäna starka och stelheten i dem är borta, hamstrings har stärkts - muskler som varit något av en akilleshäl mot slutet av säsongen. Hittills har jag annars varit tursamt förskonad från känningar och skador, trots att jag skippat styrketräning (samt stretching), men med tiden har jag kommit till insikt att det är trevligare att förebygga än rehabilitera.

Låt oss återknyta till vadslagningen mellan solen och vinden. Det är förstås solen med sina värmande strålar som får av mannen kläderna och därmed vinner. Så, i brist på en tydlig målbild, lär solens värmande strålar om våren locka ut den löpare som räds vinterns utmanande förutsättningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar