tisdag 23 november 2010

Vinterlöpning!

Motivation. Vinter. Tufft, men samtidigt finns det trevliga aspekter med den rådande årstiden. Första långpasset på flera veckor genomfördes medan snöflingor singlade ner.

Motivationen låg nära nog på topp när grundträningen skulle sparkas igång för ett par veckor sedan, därför kom det som en kalldusch när kroppen inte matchade den mentala förberedelsen! De första två, eller möjligtvis tre, löprundornas känningar här och var, var acceptabla, för de var övergående. Men att farten försvunnit ur kroppen för obestämbar tid...agr!

Ungefär samtidigt som jag var tillbaka i löparspåret, gjorde Kung Bore sitt intågande. Det innebär hårt underlag, ibland is, ibland snö. För att möta de bistra förhållandena ska jag ta mig i kragen och köpa ett par slip-stoppers, för varken att dubba några av mina nuvarande skor eller köpa vinterskor, tilltalar mig. Vinterlöpning har sin tjusning. Frisk och krispig luft. Jag tycker om när det är svalt när jag springer. Det som vållar mig huvudbry är att bedöma ansträngningsnivån när kilometertiden ökar med 15 sekunder eller kanske mer ändå. För tillfället är också pulsen lite svårbedömd, då jag nyligen gett blod.

Så, äntligen, i lördags lossnade det! Långpass i några centimeters nysnö (och mer snö singlade ner) ovanpå den gamla snön, i skiftande terräng, blev som en återuppväckelse! Snart nog, efter 10 lugna inledningsminuter, förmådde jag enkelt lägga mig snäppet över farten för lätt distanspass, cirka 5.13 minuter per kilometer. Fästet var bra! Jag yrde fram i vinterskogen, ömsom på upptrampad stig, ömsom i "obruten" mark, i snö som jag var först att röra mig fram genom. Skaren brast under fötterna, men därunder var det ändå så pass fruset att jag oftast klarade mig från att sjunka helt igenom den underliggande isskorpan. Blöt om fötterna blev jag förstås ändå, för många var de blöthål och myrmarker som kantade min väg genom markerna, men inte fick jag kalla fötter för det! Prick två timmar blev sprang jag, vilket var rundans mål.

Hur möter du vintern? Nöter du på löpbandet, utrustar du dig med vinteranpassade skor eller inväntar du våren?

2 kommentarer:

  1. Snö ger jättebra motstånd och så är det dessutom vackert.
    Jag älskar att springa i snöfylld skog. I fjol körde jag pulsning intervaller i djupa snön

    SvaraRadera
  2. Låter jobbigt med intervaller i djupsnö! Jag undrar vad du använder för skor eller om du har slip-stoppers eller har något annat knep när du springer i snö...?

    SvaraRadera