torsdag 21 oktober 2010

Utmanande mål!

Nu är jag återigen i vilo- och uppladdningsfasen i dagarna innan ett lopp...

Vila sig i form, just det, nog har jag verkligen vilat den senaste tiden. Två gånger har jag sprungit sedan loppet den 9 oktober. Ett lätt stressande faktum! Efter den första lugna veckan var tanken att lägga in ett par medelhårda pass innan nästa uppladdningsfas. I söndags skulle jag springa 15 km, samt på tisdagen bränna av några halvsnabba korta intervaller, ingetdera blev av. Men på söndagen ägnade jag mig åtminstone åt 70 minuter cykling och 75 roliga minuter innebandy (jag cyklade till träningen men tog tåget hem). 

Klockan 10 igår förmiddags blev (vilo)måttet rågat! Minnesbilderna av skogen triggade motivationen. Nya Salomondojorna åkte på. Så fort jag kom utanför dörren och den regngrå, svala höstluften omslöt mig föll benen in i 4:48 minuters tempo. På lätta ben styrde jag stegen mot vardagsrundan i Stadsskogen, den flacka, uppmätt till 3,6 km med cykeldator. Det blev en skön bensträckare på 7,6 km, sammantaget löptransport till och från Stadsskogen.

Benens skick, om de är helt återhämtade efter strapatsen SUM, får jag reda på när lördagsmorgonen övergår i förmiddag och småningom eftermiddag. Jag kan hoppas på superkompensation efter SUM. Just nu känns det intressant att springa 50 km igen, så pass tätt inpå föregående urladdning. På lördag, när tröttheten smyger sig på, ska jag i minnet framkalla Rune Larsson, svensk ultralegend, som fann tröttheten och dess olika faser intressant under sina ultraprövningar (bl a spartathlon, 25 mil non-stop i Grekland). Men jag ska ju bara springa 50 km - hur många utmattningscykler hinner man med då?!

Löparprylar.
Nu ska jag se över packningen inför morgondagens tågresa till Lund. Jag garderar mig för det skånska höstvädret och tar med både kort och långt i klädväg för armar och ben, men det lutar åt att jag springer i shorts och långärmad underställströja. Skovalet blir detsamma som på SUM, Brookspjucken, trotjänare som varit med mig i över 90 mil på såväl slät asfalt som i vass blockterräng och sugande myrmarker. Annat på listan är: vätskebälte plus tre flaskor (chansar på mindre vätska än på SUM), elektrolytpulver, vaselin och coachtape för att förebygga skavsår, koffeingel (det glömde jag på SUM), knästrumpor, bordssalt, löparklocka...det var listan på springprylar, puh, efter packandet är det nog dags för vila!

Till sist, vad siktar jag på för tid på loppet? Trots att banan är ny mark för mig och trots att jag missade min målsättning på SUM, så är mitt mål återigen 4.15. Mycket utmanande, men det ska ett mål vara säger min kära coach och älskling!

6 kommentarer:

  1. Du såg stabil ut på SUM, så Markusloppet går nog som en dans!

    /Johan (speaker på SUM)

    PS. Vart hittar du koffeingel?

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! När jag springer ska jag försöka få fram känslan jag hade under stora delar av SUM...

    Gelen (Vitargo) hittade jag på Runnsers' store.

    SvaraRadera
  3. Lycka till! Hoppas du klarar målet och framförallt, att det det blir jättekul!

    SvaraRadera
  4. Grymt. Är avis som katten, men får hålla tillgodo med din kommande rapport och själv ta en trailtur i morgon på Högakustenleden, med lokallöpguide. Inte helt fel. Ifall du mentalt löser nycklarna har du 4:15 i en ask. Var beredd på att kämpa efter 35 så kommer du landa på 4:12 tippar jag. Men huvudsaken är att du får kul.

    SvaraRadera
  5. Tack Alva och Daniel! Jag ska se till att ha kul och njuta av Skåne!
    Vore förstås jätteskoj att klara målet.

    SvaraRadera