fredag 25 februari 2011

15 dagars löpning!

Att hinna med att vila kan vara nog så svårt när olika pass ska hinnas med samt ett antal mil ska skrapas ihop. 


Jag har för vana att vila minst en dag i veckan. Då blir det i princip så mycket totalvila som det går, inget tramsande med vardagsmotion! Jag stationerar mig i soffan dagen lång. Där jobbar jag. Där äter jag. Där vilar jag. I stort sett.

Så ville jag öka på träningsmängden och skrapa ihop 10 mil i veckan, eller i varje fall sikta till den nivån. Vägen dit kräver att jag ligger i; om jag en av veckans dagar tränar lite, av slaget en återhämtningsrunda på 7-8 km, och en annan dag helvilar, då ska jag hinna plocka ihop 92 km de övriga fem dagarna! Så jag gnetade på för att nå mitt mål. Tänkte ganska lite på det, benen rullade på, och med dem rullade milen och dagarna på. I onsdags skulle jag också ut, det var ju en kristallklar, krispig och solstrålande vinterdag. Men, så tog jag en titt i den fulltecknade träningsalmanackan – 15 dagars löpning låg bakom mig! 

15 ganska ordentliga pass i sträck, på runt milen och längre. Jag har varvat svettiga tröskelpass på löpband med lugna uppfriskande uterundor av varierande längd. Jag har strävat mot att öka på längden på de lugna distanspassen, just för att få ihop distans. Men, det går långsammare att springa så här års, kroppen känns lite motsträvig, som en Volvo av äldre årsmodell som kärvar och hackar när det är kallt; det mesta fungerar bara man ger tid till att starta upp. Så med en genomsnittlig km-fart på runt 5:20 tar det en stund att tillryggalägga ett standardpass på 14-15 km. Tänk vad kilometerna kommer att flyta fram under fötterna när Kung Bore  släpper oss ur sitt hårda och kalla grepp och det blir barmark!

Således sansade jag mig och tillbringade hela onsdagen i soffan – med gott samvete! Följande dag blev också vilodag, vilket gör att jag kan tillskriva det här som en vilovecka. Jag kan ju tillägga att jag dessutom småladdar inför ett fystest imorgon, som jag berättar mer om längre fram...

Hur många dagar har du sprungit på raken?

4 kommentarer:

  1. hahaha! jag som tyckte mina tio träningsdar på raken var i mesta laget.. dessutom i blandade aktiviteter.. SPRINGA 15dar i rad skulle jag aldrig palla. imponerande! får du inte ont? blir du inte stel?

    SvaraRadera
  2. Om jag fått ont hade jag nog lagt in flera vilodagar. Lite stel kan jag vara i början på en del återhämtningspass, men det brukar gå över efter 6 min jogg. Du skulle säkert klara 15 dagar, man klarar alltid mer än vad man tror!

    Hur gick Vasan?!

    SvaraRadera
  3. Jag vet faktiskt inte men säkert bort mot 15 dagar under den period då jag inriktade mig mot maran. Nu är jag kortdistansare (jämförelsevis) och kör mer alternativ träning. Så idagsläget blir det max 4 dagar med löpning på raken.

    SvaraRadera
  4. Intressant, Ellinor! Det låter ju galet att springa varje dag i över 2 veckor! Åtminstone en vilodag/vecka är något av ett obligatorium som vanlig dödlig :)

    SvaraRadera