onsdag 19 januari 2011

Fantomentrikåer

Tänk om de där stelbensdagarna efter ett ultralopp blir ett minne blott om jag drar på mig kompressionkläder...

Muskelömhet vid långpass och -lopp skrev jag om för ett tag sedanLösningen kanske stavas kompressionplagg; sådana där åtsmitande fantomentrikåer J

Jag har kompressionstrumpor. De är bekväma. Kompressionen är det nog si och så med då de lär smita åt för dåligt. För effekt ska trycket vara 15-21 mmHg* (Runner's World 9, 2010). De påstådda effekterna är: hjälpa till att transportera blodet i venerna till hjärtat  vilket tillverkarna menar leder till lägre hjärtfrekvens; pumpen behöver inte arbeta lika hårt för få runt blodet. Det ska i sin tur öka uthålligheten. Andra effekter är snabbare bortförande av mjölksyra vilket påskyndar återhämtningen samt att minskade vibrationer i musklerna ger mindre skador i dem. Läs här för mer ingående beskrivning av effekterna.

Kompressionstrumpsutbudet är en djungel. CEP är enligt personalen på Runners Store det enda av märkena i butiken som fungerar; anledningen ska till stor del sitta i skaftet, som har olika vadstorlek. Priset är tyvärr inte komprimerat, 595 kr. Min sambo fick ett par i julklapp  riktigt läckert snorgröna. Utlåtandet är att de sitter som en smäck och det låter ju lovande. Han har haft dem i skidbacken och till dess att han ger en mer utförlig rapport, finns till exempel det här enpersontest av CEP.

Helkroppstäckande Skins eller CW-X är märken jag sneglat på. Men vad jag vet finns de bara på nätet. Jag vill klämma, känna och ha mer fakta. En dag stod och tjuvbläddrade i Idrott och kunskap på Pressbyrån. Så fick jag ögonen på en ensidesartikel om just kompressionkläder. Minns jag rätt stod det att långdistansstjärnor som Paula Radcliffe lovordar kompressionkläder (på bilder i tävlingsmundering har hon alltid knälånga kompression-strumpor). I artikeln läste jag att i en genomgång av 37 studier från 1987 till 2010 finns inga entydiga belägg på de ovan nämnda effekterna av kompressionkläder. Däremot ger plaggen ökad proprioception, och i sprint- och hoppgrenar tycks de verka stabiliserande. Kontroll på skumpandet av vissa kroppsdelar borde vara bra även vid mindre explosiva aktiviteter, tycker jag... En problematik i många studier är, vilket även nämns i artikeln, att de baseras på få individer samt avsaknaden av kontrollgrupp. Då blir det ofta svårt att få resultat som pekar på tydliga effekter, och resultatutslag kan variera från studie till studie.

Trots frånvaro av vetenskapliga belägg är det möjligt att kompressionplagg har en effekt för mig som enskild person. Med eller utan kompression, ska jag fortsätta med gymmandet och långdistanstränandet för att stärka kroppen  under tiden fortgår utvecklingen av mirakelplagg! J

* mmHg = millimeter kvicksilver

4 kommentarer:

  1. Detta med kompression är spännande! Jag har en del kompressionsstrumpor (inga CEP) men upplever liksom du att de inte sittter åt ordentligt. Köpte nyss ett par CW-x tights. De sitter skönt och känns bra (jag tror att detta med kompression är mycket mentalt, men , det har jag faktiskt inget emot att betala för ;-p), men jag skulle tro att de måste vara skräddarsydda för att ge perfekt kompression överallt. Vad jag förstår ger de mest i återhämtningssyfte?
    Jag tycker dock att det känns logiskt att de skulle vara bra. När du springer (även om du inte är det minsta fet) så guppar det i (fett) avslappnade muskler. Detta torde göra dem tröttare än om de hölls på plats?
    Kul blogg, jag tittar in då och då!

    SvaraRadera
  2. Tusen tack, Karin!
    Intressant att du har ett par CW-X tights.
    Ja, om de är skräddarsydda borde den optimala effekten uppnås. Tillverkarna (de har forskare knutna till produktionen) menar dock att de här effekterna ska uppnås för gemene man som har på sig plaggen.
    Nog guppar det en del, det har du rätt i... Håller dina nya tights allt på plats? ;)

    SvaraRadera
  3. Jo, de känns kanon faktiskt! Hade ett par från X2U förut, men de var lågt skurna (och för små). Dessa sitter rätt högt, så de kan hålla mycket på plats, så att säga ;-) Jag gillar det när jag springer. Dessa sitter jätteskönt.

    SvaraRadera
  4. Det kanske blir sådana för min del oxå, tids nog :) Lyckades du pricka in rätt storlek utan att prova?

    SvaraRadera